هنوز شش هفته تا اولین بازی خرید جدید بایرن مونیخ باقی مانده اما ورود او به باوارایا از همین حالا به عنوان یک انتقال تاریخ ساز مورد بحث قرار گرفته است. 

انتقال سادیو مانه به بایرن مونیخ از ان اتفاقاتی است که می تواند در آینده خودش را به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ معاصر باواریایی ها در یادها جاودانه کند. 

طرفداری | وقتی انتقال سادیو مانه به بایرن مونیخ قطعی شد، شبکه اسکای آلمان این سوال را مطرح کرد: "آیا سادیو مانه بزرگترین ستاره تاریخ است که به بوندسلیگا می آید؟". می توان انتظار داشت شبکه ای که حق پخش تلویزیونی بالاترین سطح فوتبال آلمان را در اختیار دارد، چنین ادعای نفسگیری را مطرح کند. با این حال و جدای از اغراق، به هیچ عنوان نمی توان از ارزش بالایی که این انتقال برای بایرن مونیخ و بوندسلیگا دارد، چشم پوشی کرد. 

برای درک بهتر معنای این انتقال برای بایرن مونیخ، تنها کافی است که به چشمان مملو از هیجان حسن صالح حمیدزیچ، اولیور کان و هربرت هاینر به هنگام امضای قرارداد سادیو مانه نگاه کنید. احساسی که در لحظه لحظه کنفرانس مطبوعاتی نیز در جو اتاق مطبوعاتی باشگاه بایرن مونیخ موج می زد، جوی که بیشتر یادآور یک جشن قهرمانی بود تا مراسم رونمایی از یک بازیکن جدید. تا آنجایی که به بایرن مونیخ مربوط می شود، آنها بهترین چیز پس از قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورده اند: امضای قرارداد با یک مهاجم سوپراستار. 

معارفه سادیو مانه در بایرن مونیخ
سادیو مانه در کنار سران بایرن مونیخ 

سادیو مانه نه تنها قرار است روی آمار گل های بایرن مونیخ تاثیر مثبت بگذارد، بلکه ذهنیت تیم و همبستگی باواریایی ها را هم تقویت خواهد کرد. او وجهه باشگاه در میان انظار عمومی را بهبود خواهد بخشید، دست یولیان ناگلزمان را برای تغییرات تاکتیکی باز می کند، ترس از افت سطح ترکیب نسبت به گذشته را از ذهن مدیران باشگاه پاک می کند و به اعتبار بوندسلیگا در سطح بین المللی می افزاید. عجیب نیست که بایرن مونیخ در پیشنهادی که به لیورپول ارائه داد، بند توپ طلا بردن سادیو مانه و یا قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را گنجاند. هربرت هاینر (رئیس باشگاه بایرن مونیخ هنگام جذب ستاره 30 ساله با خوشحالی گفت:

سادیو مانه بازیکنی در کلاس جهانی است که جذابیت بایرن مونیخ و گل بوندسلیگا را افزایش می دهد. 

قدرت مالی باشگاه های لیگ برتر انگلیس، قوانین محدود کننده تجاری در بوندسلیگا، باشگاه‌های دولتی، ضررهای ناشی از پاندمی کرونا و استراتژی نقل و انتقالات بایرن که طی سال‌های اخیر به جدایی بازیکنان مطرحی منجر شد، برخی افراد را در مورد استراتژی آینده باشگاه نگران کرده بود؛ استراتژی ای شبیه به دورتموند که جذب بازیکنان جوان آینده دار را نسبت به ستارگان در اولویت قرار می دهد. روز چهارشنبه اما سیاست جدیدی را نشان داد، سیاستی که به خرید یک سوپراستار منتهی شد و بیانگر شعار مشهور باشگاه بایرن مونیخ بود "ما همانی هستیم که هستیم". بایرن مونیخ یک فوق ستاره لیگ برتر انگلیس را جذب کرده و حالا امیدوار است بتواند این روند را ادامه دهد. 

ماجرا تنها به اینجا ختم نمی شود. حسن صالح حمیدزیچ و اولیور کان چند ماه دائما تحت فشار بودند تا ترکیبی را که هواداران را به تردید انداخته بود، تقویت کند. خرید سادیو مانه به عنوان اولین خرید بزرگ پس از دوران رومنیگه - هونس، باعث می شود اوضاع برای کان و صالح حمیدزیچ نیز کمی آرام شود، کسانی که پس از حذف بایرن مونیخ مقابل ویارئال مورد هجمه انتقادات قرار گرفته بودند. مدیر ورزشی بایرن مونیخ که چند هفته قبل توسط هواداران هو شده بود و مقصر شناخته می شود، حالا عملکرد بسیار بهتری نسبت به گذشته از خودش برجای گذاشته است. او تا این لحظه توانسته رایان خرافنبرخ، نصیر مزروعی و سادیو مانه را با قیمت بسیار معقول 60 میلیون یورو به ترکیب تیم ناگلزمان اضافه کند، آن هم هنگامی که ماه جولای هنوز آغاز نشده است. 

حالا که مارک روکا و کورنتن تولیسو بایرن مونیخ را ترک کرده اند، احتمالا هنوز یک جای خالی در خط میانی نیز وجود دارد و گفته می شود که یولیان ناگلزمان به شدت تمایل دارد تا کنراد لایمر، شاگرد سابقش در لایپزیش را در بایرن مونیخ داشته باشد. بایرن مونیخ به وضوح لازم داشت تا عمق ترکیبش تقویت شود و برخی از نقص های ترکیب اصلی را هم رفع کند، همان چیزی که اولیور کان نیز به آن اشاره می کند:

پس از پایان فصل گذشته گفتم که به خون تازه و تغییرات نیاز داریم. پس از یک دوره موفقیت طولانی (و 10 قهرمانی متوالی)، برخی از بازیکنان آن تب و تاب لازم را از دست دادند. نیاز داشتیم تا شرایط را تغییر دهیم. این همان چیزی است که ما با جذب سادیو مانه به آن دست یافته ایم. من می دانم که چنین انتقالاتی چه تاثیر بزرگی روی تیم دارد و چگونه سطح و کیفیت بقیه را بالا می برد. به همین دلیل داشتن بازیکنان درجه یک بسیار مهم است. 

مانه، «هیولای ذهنیت» همان نامی که صالح حمیدزیچ برایش انتخاب کرده، روی مثلث تا حدودی ناسازگار گنابری، سانه و کومان فشار خواهد آورد تا عملکرد بهتری از خودشان ارائه دهند. در همین حال صحبت از تغییر سیستم هم وجود دارد، ستاره سنگالی به ناگلزمان اجازه می دهد تا راحت تر از قبل با سیستم های 3-4-3 و 3-3-4 تیمش را به میدان بفرستد، به جای 1-3-2-4، سیستمی که یک دهه در بایرن مونیخ رواج داشت و سرمربی جوان نشان داد تمایل چندانی به استفاده از آن ندارد. 

سادیو مانه و روبرت لواندوفسکی
آیا سادیو مانه فرصت بازی کنار روبرت لواندوفسکی را پیدا می کند؟

علاوه بر همه اینها، ورود سادیو مانه به بایرن مونیخ و توانایی او در بازی در نوک خط حمله، باعث می شود که بایرن مونیخ با خیالی آسوده تر داستان روبرت لواندوفسکی جدایی طلب را پیش ببرد. سران بایرن مونیخ بارها به صورت رسمی اعلام کرده اند که لواندوفسکی فروشی نیست و انتظار دارند او را در آغاز تمرینات پیش فصل، کنار بقیه بازیکنان ببینند. بایرن مونیخ به آینده بدون لواندوفسکی حتی فکر هم نمی کند و بارها در صحبت های کان، صالح حمیدزیچ و هاینر این جمله را شنیده ایم: "او تا 2023 با ما قرارداد دارد". 

واکنش ستاره سنگالی جدید بایرن مونیخ اما نمی توانست متواضعانه تر از چیزی باشد که او در کنفرانس مطبوعاتی عنوان کرد؛ او پس از طفره رفتن از بیان شماره مورد علاقه اش در آلیانتس آرنا گفت:

شماره پیراهن برای من اهمیتی ندارد، پست بازی من؟ رئیس (ناگلزمان) باید به این سوال شما پاسخ بدهد. تا زمانی که بتوانم به تیم کمک کنم، از بازی در همه پست ها به جز دفاع وسط و دروازه بان خوشحال خواهم شد! 

با این حال بر اساس شنیده های اتلتیک، یولیان ناگلزمان در جلسه ای که در خانه مانه برگزار شد، نقشه های تاکتیکی خودش را برای او شرح داد که ستاره سنگالی در آنها وظایف تاکتیکی مختلفی را بر دوش خودش می دید، چیزی که نشان می دهد احتمال رفتن لواندوفسکی از نرفتن او بیشتر است. با این حال وقتی که مطمئن ترین ماشین گل تیم از زمان گرد مولر در ترکیب حضور دارد، گزینه های جانشین زیادی وجود در کار نیست. 

از دست دادن لواندوفسکی احتمالا بیشتر از بایرن مونیخ، به بوندسلیگا آسیب می زند، به خصوص حالا که ارلینگ هالند به منچسترسیتی نقل مکان کرده است. هرچه نباشد بوندسلیگا به خروج ستارگانش عادت دارد اما حالا برای یک بار هم که شده، می تواند بخشی از تلخی ناشی از آن را با شیرینی ورود یک فوق ستاره کلاس جهانی فراموش کند. بایرن مونیخ بدون تردید توانایی شکست محدودیت ها را دارد اما در این میان به یاد داشته باشید که کمی هیاهو و شلوغی مطمئا از هیچ بهتر است. 

به قلم رافائل هونیگشتاین برای اتلتیک